Kwasy omega-3 w ciąży: naturalna suplementacja dla mamy i dziecka

Prozdrowotne właściwości morskich kwasów tłuszczowych omega-3 EPA i DHA są znane od dawna. Kwasy omega-3 w ciąży są zalecane, zwłaszcza ze względu na ich pozytywny wpływ na rozwój mózgu dziecka. W ostatnich latach pojawia się coraz więcej publikacji naukowych, które również uzasadniają i wzmacniają wiedzę na ten temat. Jednocześnie badania dostarczyły zupełnie nowych odkryć, które pokazują dalsze zalety przyjmowania kwasów omega-3 w ciąży. W rezultacie zalecenie odpowiedniego spożycia kwasów omega-3 podczas ciąży stało się koniecznością.

Zgodnie z rekomendacją Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego:

Zapewnienie prawidłowej zawartości w diecie i dostępności DHA dla organizmu podczas ciąży może wpłynąć na czas trwania ciąży, masę płodu, jego rozwój psychomotoryczny, ostrość widzenia oraz obniżenie ryzyka wystąpienia depresji poporodowej. Dla zapewnienia prawidłowych zasobów DHA w organizmie matki i zapewnienie prawidłowej dystrybucji do płodu, kobiety w ciąży powinny w przypadku niskiego spożycia ryb i innych źródeł DHA, przyjmować 500mg DHA dziennie już od pierwszego miesiąca ciąży. Kobiety w ciąży o wysokim ryzyku porodu przedwczesnego powinny przyjmować 1000mg DHA dziennie.

Naturalny olej rybny składa się z kompleksu ponad 50 kwasów tłuszczowych. Ta naturalna struktura rybnych kwasów tłuszczowych zostaje zachowana podczas ekstrakcji i oczyszczania oleju całkowitego Omega-3. Efekt spożycia takiego nie skoncentrowanego naturalnego oleju rybnego jest podobny do spożycia ryb.

O jakości oleju rybnego świadczy zapach i smak. Zaufaj swojemu nosowi! Olej Omega-3 Total jest wyjątkowo świeży i dzięki temu dobrze tolerowany. Przetwarza się w beztlenowym środowisku pracy. Ponieważ olej jest oferowany w postaci płynnej, możesz bezpośrednio spróbować  i sprawdzić jakość oleju podczas jego przyjmowania.

Dowiedz się więcej o procesie produkcyjnym i surowcach.

Komitet uzgadniający wspierany przez UE zaleca, by kobiety w ciąży przyjmowały codziennie kwasy omega-3. Taka suplementacja zwiększa prawdopodobieństwo zdrowego urodzenia i sprzyja rozwojowi dziecka. Komitet składający się sponad 50 ekspertów z dziedziny żywienia biorących udział w finansowanych ze środków UE projektach Grupa ds. Lipidów w Żywieniu w Okresie Okołoporodowym (Perinatal Lipid Nutrition Group – PeriLip) i Programowanie Żywieniowe na Wczesnym Etapie Życia (EARNEST) poinformował, że wg. jego ustaleń u kobiet, w których diecie znajdował się DHA, ciąża przebiegała bardziej prawidłowo, ich dzieci rodziły się z lepszą wagą urodzeniową i rzadziej zdarzały się u nich przedwczesne porody.

Zgodnie z tym zaleceniem, popartym przez siedem międzynarodowych organizacji naukowych, kobiety ciężarne i karmiące powinny przyjmować dziennie 200 miligramów jednego z kwasów tłuszczowych omega-3 zwanego kwasem dokozaheksaenowym (DHA), który można znaleźć w tłustych rybach, takich jak łosoś i makrela. Przyjmowanie DHA powiązano z rozwojem mózgu i oka.

Przyjmowanie kwasów tłuszczowych omega-3 w ciąży ma pozytywny wpływ na jej przebieg
Ryzyko przedwczesnego porodu jest zminimalizowane dzięki dostatecznie dużej podaży kwasów tłuszczowych omega-3 pochodzenia morskiego, zwłaszcza DHA. Dodatkowo kwasy tłuszczowe omega-3 pochodzenia morskiego sprzyjają dłuższej ciąży, podczas której dziecko może się najlepiej rozwijać.
Oryginalne badanie w języku angielskim

Ochrona przed chorobami
Ryzyko wystąpienia u dziecka alergii, kataru siennego, neurodermitów lub astmy w późniejszym czasie jest znacznie zmniejszone, jeśli matka ma zapewnioną w ciąży wystarczającą ilość kwasów omega-3.
Do oryginalnego badania w języku angielskim

Pozytywnie wpływa na samopoczucie matki
Równowaga hormonalna matki zmienia się znacząco po urodzeniu, co może wywołać depresję poporodową lub tzw. baby blues. Ryzyko wystąpienia depresji poporodowej u matki można zmniejszyć poprzez codzienne spożycie morskich kwasów tłuszczowych omega-3 DHA i EPA.
Oryginalne badanie w języku angielskim

Podstawa dobrego wzroku i rozwoju mózgu
Komórki ludzkiego oka i mózgu składają się w dużej mierze z nienasyconych kwasów tłuszczowych. Wzrok i rozwój mózgu płodu są wzmacniane przez wchłanianie DHA przez matkę. – Według Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności.

Wsparcie rozwoju intelektualnego i społecznego
Wysoki poziom omega-3 u matki pozytywnie wpływa na zdolności poznawcze dziecka. Obejmują one zwiększoną uwagę, lepsze umiejętności komunikacyjne, bardziej precyzyjne umiejętności motoryczne, lepsze wyniki w nauce, bardziej dojrzały wzorzec snu i silniejsze zachowania społeczne.
Oryginalne badanie w języku angielskim

Na co powinna uważać przyszła mama?

✔ Wysoka zawartość omega-3
Badania i ponad 4000 analiz kwasów tłuszczowych przeprowadzonych w Niemczech wykazują, że co najmniej 2 000 mg kwasów tłuszczowych omega-3 powinno być pobierane codziennie dla uzyskania pozytywnego efektu zdrowotnego.

✔ Brak koncentratów – Tak naturalnie jak to możliwe
Natura pomyślała za nas, jeśli chodzi o skład tłuszczów, dlatego dostępność biologiczna omega-3 z naturalnej formy trójglicerydów jest wyższa niż w przypadku sztucznych koncentratów.

✔ Oczyszczone z zanieczyszczeń, metali ciężkich i PCB
Niestety, człowiek często korzysta z natury bez zastanowienia. W dzisiejszej żywności znajduje się wiele zanieczyszczeń, metali ciężkich i PCB. Oczyszczanie olejów omega-3 powinno być częścią każdej produkcji.

✔ EPA i DHA
Kwasy tłuszczowe omega-3 pochodzenia morskiego EPA i DHA są biologicznie aktywnymi formami i posiadają korzystne właściwości, dlatego należy je włączyć do produktu omega-3.

✔ Przyjemny smak
Świeże i dobre produkty omega-3 smakują przyjemnie i nie powodują nieprzyjemnego odbijania. Jest to spowodowane tym, że jakość produktu jest właściwa.

✔ Żadnego nieprzyjemnego odbijania
Wysoka jakość surowców oznacza, że po przyjęciu naszych produktów nie dochodzi do nieprzyjemnego odbiajnia. Ważna jest „świeżość” oleju, np. między połowem ryb, a ich przetworzeniem mijają tylko cztery godziny. Unikalny i delikatny proces przetwarzania i oczyszczania zapewnia wysoką jakość oleju rybnego NORSAN.

Zdrowe odżywianie w czasie ciąży i karmienia

Zdrowa i zrównoważona dieta jest szczególnie ważna w okresie ciąży. Dzieje się tak, ponieważ rosnące nienarodzone dziecko potrzebuje dużej ilości witamin i składników odżywczych dla optymalnego rozwoju. Mózg dziecka rozwija się przede wszystkim w czasie ciąży i w pierwszych miesiącach życia. Ponieważ składa się on z dużej ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych, płód w łonie matki wymaga 75 mg tłuszczu dziennie do rozwoju mózgu. W ostatniej trzeciej części ciąży zapotrzebowanie wzrasta nawet do 400 mg tłuszczu dziennie.

W szczególności kwasy tłuszczowe omega-3 pochodzenia morskiego EPA i DHA odgrywają w tym procesie kluczową rolę i wpływają na:

Zdrowy rozwój dziecka w okresie płodowym i prawidłowy przebieg ciąży.

Na układ nerwowy i rozwój mózgu, a także metabolizm neuroprzekaźników i regulację układu odpornościowego.

Na prawidłowy rozwój wzroku u dziecka.

Na mózg dziecka, który po porodzie podlega silnemu rozwojowi, dlatego tłuszcze są niezbędne m.in. dla błon komórkowych.

Silny rozwój fizyczny i psychiczny dziecka w pierwszych latach życia.

Dobre samopoczucie matki, zarówno w czasie ciąży, jak i po jej zakończeniu.

Omega-3 dla kobiet karmiących piersią

Polskie Towarzystwo Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci rekomenduje spożywanie kwasów tłuszczowych DHA przez kobietę karmiącą piersią w dawce 200 mg dziennie. Dodatkowo w przypadku diety ubogiej w kwasy omega3 dawka DHA powinna wynosić 400-600 mg dziennie. Niezbędne morskie kwasy tłuszczowe omega-3 EPA i DHA odgrywają podczas ciąży i karmienia piersią ważna rolę. Wpływają na rozwój mózgu i wzroku dziecka oraz potrafią zmniejszyć ryzyko rozwoju chorób alergicznych. Ponieważ ciało ludzkie nie może samo produkować kwasów omega-3, należy je przyjmować w wystarczającej ilości w ramach codziennej diety. Dobrym źródłem morskich kwasów tłuszczowych omega-3 EPA i DHA są przede wszystkim wysokotłuszczowe ryby. W dzisiejszych czasach jednak ryby rzadko pojawiają się w menu wielu gospodarstw domowych, również z powodu ich zanieczyszczenia.

Aby uzupełnić braki w omega-3, takży by odpowiednio wyregulować index omega- 3 zalecany jest suplement z wysokiej jakości olejem rybnym lub olejem z alg o niskiej zawartości zanieczyszczeń. Liczne badania i ponad 30 000 przeprowadzonych analiz kwasów tłuszczowych pokazują:  co najmniej 2.000 mg omega-3 (EPA i DHA) powinno być spożywane dziennie.

Omega-3 po ciąży

Dobremu samopoczuciu matki, zarówno w czasie ciąży, jak i po jej zakończeniu, sprzyja również spożycie kwasów tłuszczowych omega-3.

DHA dla rozwoju dziecka

Wiele badań kohortowych i randomizowanych badań interwencyjnych potwierdziło korzystny wpływ dobrej podaży DHA na rozwój dziecka. Randomizowane badanie przeprowadzone w Norwegii wykazało, że czteroletnie dzieci, których matki spożywały olej bogaty w DHA podczas ciąży i karmienia piersią, miały iloraz inteligencji średnio o cztery punkty wyższy niż w grupie kontrolnej.

Mleko matki – najlepsze źródło DHA dla niemowląt

Istnieje bezpośredni związek między spożyciem DHA przez matkę a zawartością DHA w mleku matki.

Unikaj depresji poporodowej dzięki omega-3

Bardzo duża liczba kobiet ma poporodowe objawy depresyjne, takie jak niepokój, apatia lub wahania nastroju po porodzie. Są one lepiej znane jako depresja poporodowa lub w lżejszym stadium jako: baby blues. Wiele badań wykazało, że wysoki poziom omega-3 u matki może znacznie zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia depresji poporodowej. Badania te pokazują również, że istnieje związek między ciążą, kwasami omega-3 i serotoniną regulującą nastrój w mózgu. Dlatego zaleca się kobietom w ciąży zwiększone spożycie omega-3 o 2.000 mg, aby podnieść ich poziom omega-3 do zalecanego poziomu.

Omega-3 dla niemowląt i małych dzieci

Noworodki i dzieci szczególnie potrzebują kwasów tłuszczowych omega-3, zwłaszcza dla rozwoju mózgu i oczu. Kwasy tłuszczowe omega-3 mają udowodniony pozytywny wpływ na mózg i dlatego są niezbędne dla funkcjonowania i koncentracji dzieci. Nasz mózg składa się w 60% z tłuszczu, z czego 20% to kwasy tłuszczowe omega-3. Codzienne spożywanie kwasów tłuszczowych omega-3 jest ważne, aby wszystko przebiegało sprawnie w mózgu, a rozwój dziecka przebiegał optymalnie.

Wystarczająca podaż omega-3 dla dzieci jest podstawą dobrej pamięci, koncentracji i uczenia się – tzw. brainfood dla najmłodszych. Oprócz pozytywnego wpływu na mózg, kwasy tłuszczowe omega-3 morskie są również dobre dla wzroku i serca. Ponadto, nadpobudliwość i zaburzenia koncentracji mogą być kompensowane przez podawanie kwasów tłuszczowych omega-3. Dlatego nasze produkty NORSAN Omega-3 KIDS zawierają naturalne oleje rybne bogate w EPA i DHA.

Odpowiednie dawkowanie omega-3 w ciąży i podczas karmienia piersią

Już przed ciążą podaż kwasów omega-3 ma duży wpływ na zdrowy rozwój dziecka i matki. Jeśli matka przed ciążą cierpi na chorobę metaboliczną, chorobę układu krążenia lub wysokie ciśnienie krwi, ryzyko wystąpienia stanu przedrzucawkowego, znanego również jako zatrucie ciążowe i niewydolności łożyska wzrasta w czasie ciąży. Literatura specjalistyczna zaleca odpowiednie spożycie kwasów omega-3 w przypadku takich chorób; około 1,5 do 6 g dziennie, ponieważ działanie przeciwzapalne EPA i DHA jest szczególnie korzystne.

Wystarczająca podaż kwasów omega-3 pozytywnie wpływa na zdrowie matki i jej dziecka. Badania pokazują, że omega-3 zmniejsza przedwczesny współczynnik urodzeń i zwiększa urodzeniową masę ciała. Ponadto centralny układ nerwowy i mózg dziecka są dobrze rozwinięte, a zdolności poznawcze zwiększone w dłuższej perspektywie. Dlatego w czasie ciąży zaleca się przyjmowanie kwasów omega-3 z naturalnym olejem rybim lub wegańskim olejem z alg, aby zapewnić matce i dziecku odpowiednią podaż kwasów omega-3.

DOZOWANIE

Na początku ciąży rekomendujemy przyjmowanie oleju NORSAN Omega-3 Total, który zawiera większą dawkę EPA odpowiedzialną min. za prawidłowe funkcjonowanie serca. W przypadku oleju rybnego NORSAN Omega-3 Total, zaleca się spożycie 2.000 mg kwasów omega-3 dziennie.

 

W trakcie ciąży, w II i III trymestrze występuje największe zapotrzebowanie na DHA (kwas dokozaheksaenowy) to właśnie wtedy następuje najbardziej intensywny rozwój układu nerwowego dziecka oraz powstają i rozwijają się narządy mowy i wzroku. Dlatego też, szczególnie w tym okresie należy zadbać o właściwą podaż DHA. W tym przypadku rekomendujemy olej rybny NORSAN Omega-3 Arktis, który zawiera większą dawkę DHA i spożycie 2.000 mg kwasów omega-3 dziennie, także podczas karmienia piersią.

 

W przypadku zachowania diety wegańskiej w ciąży, rekomendujemy wegański olej z alg NORSAN Omega-3 Vegan, zalecamy jednak by maksymalne dzienne spożycie wynosiło 450 mg EPA / DHA (rozporządzenie UE), czyli 5 ml (ok. jedna łyżeczka) co 4 dni i w przypadku kapsułek NORSAN Omega-3 Vegan Kapsułki: 1 kapsułka dziennie

Oleje omega-3 marki NORSAN

Naturalne oleje rybne i olej z alg dla Mamy i jej Dziecka

Omega 3 total

NORSAN Omega-3 Total

✓ Olej rybny ze zrównoważonych dzikich połowów
✓ 2.000 mg omega-3 (EPA i DHA) dziennie (1 łyżka stołowa)
✓Duża dawka EPA: 1.120 mg
✓ Łatwość użycia i przyjemny smak
✓ Oczyszczony z zanieczyszczeń, PCB i metali ciężkich
✓ Smak: cytrynowy i naturalny

99 zł

Omega-3 Arktis

✓ 2.000 mg omega-3 w dawce dziennej (1 łyżka stołowa)
✓ Duża dawka DHA: 1.060 mg
✓ 100% naturalny olej z dzikiego dorsza arktycznego pochodzącego ze zrównoważonego połowu
✓ Oczyszczone z zanieczyszczeń, PCB i metali ciężkich
✓ Przyjemny cytrynowy smak

47 zł

NORSAN Omega-3 Vegan

✓ Olej z alg morskich pochodzący ze zrównoważonych upraw
✓ 450 mg omega-3 (EPA i DHA) dziennie, ok. 1 łyżeczka co 4 dni
✓ Łatwość użycia i przyjemny smak
✓ Przyjazny dla środowiska
✓ Smak: cytrynowy
✓ 100% wegan

 

109 zł

Menu