Kwasy tłuszczowe omega-3

… bezcenny dar natury

Czym są kwasy tłuszczowe omega-3:

Kwasy tłuszczowe omega-3 należą do grupy wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. W przeciwieństwie do nasyconych kwasów tłuszczowych, nasz organizm nie może ich sam wytwarzać. Dlatego muszą być one dostarczane z zewnątrz, czyli z pożywieniem. Ponieważ są niezbędne dla naszego organizmu, nazywane są również niezbędnymi kwasami tłuszczowymi.

Istnieją różne rodzaje kwasów tłuszczowych omega-3. Różnią się one głównie budową chemiczną i naturalnym źródłem, z którego pochodzą.

Do najważniejszych kwasów tłuszczowych omega-3 należą:

  • kwas eikozapentaenowy (EPA)
  • kwas dokozaheksaenowy (DHA)
  • kwas alfa-linolenowy (ALA)

Omega-3 i omega-6 – równowaga to podstawa!

Nasz organizm potrzebuje kwasów omega-3 oraz kwasów omega-6. Oba kwasy tłuszczowe są bardzo podobne pod względem struktury chemicznej, ale działają w sposób odwrotny. Kwasy tłuszczowe omega-3 redukują procesy zapalne w organizmie, natomiast kwasy omega-6 wspierają ich rozwój. Dlatego nasz organizm potrzebuje równowagi pomiędzy kwasami tłuszczowymi omagi-3 i omega-6.

Stosunek kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6

Nasz organizm potrzebuje kwasów tłuszczowych omega-3 oraz kwasów tłuszczowych omega-6. Chociaż oba kwasy tłuszczowe są bardzo podobne pod względem struktury chemicznej, działają one w sposób odwrotny. Podczas gdy kwasy tłuszczowe omega-3 redukują procesy zapalne w organizmie, kwasy omega-6 wspierają rozwój stanów zapalnych. Dlatego też nasz organizm potrzebuje równowagi pomiędzy kwasami tłuszczowymi omega-3 i omega-6.

 

 

 

Jeśli ci dwaj przeciwnicy nie są obecni w wyważonej ilości w naszym organizmie, wtedy może rozwinąć się cichy stan zapalny, który sprzyja niektórym chorobom. Stosunek poniżej 3:1 (omega-6 do omega-3) może być uważany za neutralny pod względem stanu zapalnego.

NIEDOBÓR OMEGA-3

omega-3 i omega-6 w stanie nierównowagi

Od epoki kamienia łupanego nasze jedzenie zapewnia równowagę pomiędzy dwoma kwasami tłuszczowymi. Nasze zmienione nawyki żywieniowe od lat 60-tych (spożywanie żywności przetworzonej przemysłowo, hodowla tuczących zwierząt, zwiększone wykorzystanie tanich olejów roślinnych itp) zmieniły znacznie stosunek omega-6/3 w sposób negatywny.

Na dzień dzisiejszy, w przeciętnej populacji, wynosi on około 15:1, co oznacza że spożywamy 15 razy więcej omega-6 niż omega-3! Młodzi ludzie poniżej 25 roku życia mają nawet średnią wartość na poziomie 25:1. Gdy przyjrzeć się temu bliżej nie jest to zaskakujące. Ryby rzadko znajdują się w dzisiejszym menu, podczas gdy fast-foody, dania typu convenience oraz słodkie przekąski są bardzo popularne.

Jakie są konsekwencje nadmiaru kwasów tłuszczowych omega-6?

Kwasy tłuszczowe omega-6 również należą do niezbędnych kwasów tłuszczowych i dlatego muszą być dostarczane do organizmu poprzez żywność. W przeciwieństwie do kwasów tłuszczowych omega-3, większość ludzi spożywa dziś zbyt dużo kwasu tłuszczowego omega-6 w swojej diecie.

Ze względu na działanie pro-zapalne omega-6, ten niezrównoważony stosunek kwasów tłuszczowych może mieć szkodliwy wpływ na zdrowie. Eksperci uważają, że duża część chorób cywilizacyjnych, takich jak zawał serca i udary mózgu, ale także astma, reumatyzm i neurodermia, może być przypisana rozwojowi cichych stanów zapalnych, które są promowane przez nadmiar kwasów tłuszczowych omega-6.

Żywność bogata w omega-6

Szczególnie bogate w kwasy tłuszczowe omega-6 są mięso z masowego chowu zwierząt gospodarskich, kiełbasy, fast foody i gotowe posiłki. Przetworzone produkty mleczarskie, takie jak ser, masło i jaja kurzego mają jednak również wysoką zawartość kwasów tłuszczowych omega-6.

Wysoką zawartość omegi-6 w karmie dla zwierząt można wyjaśnić przede wszystkim zwiększonym wykorzystaniem taniej paszy skoncentrowanej w masowej hodowli zwierząt gospodarskich. Biorąc pod uwagę wysoki udział omega-6 w mączce sojowej (ponad 50%), ten sam koncentrat jest głównym źródłem omega-6 w naszej codziennej diecie. Dzieje się tak dlatego, że omega-6 wchodzi do mięsa, a tym samym do naszego organizmu poprzez paszę dla zwierząt.

Ponadto stosuje się olej słonecznikowy, olej sojowy i margarynę, które są stosowane w wielu rodzajach żywności produkowanej przemysłowo i mają wysoką zawartość omega-6. W wielu gospodarstwach domowych oleje roślinne są również wykorzystywane do pieczenia i wypieku.

Żywność bogata w omega-3

Dobrym źródłem omega-3 są w szczególności ryby o wysokiej zawartości tłuszczu, takie jak śledź, makrela, łosoś, sardynki lub sardele i algi. Ponieważ ryby wzbogacają swoją zawartość omega-3 o algi, ważne jest, jaki pokarm jedzą. Na przykład ryby złowione w środowisku naturalnym zawierają dużą ilość omega-3 poprzez bogate spożycie glonów, krewetek i małych krabów. Natomiast pasza dla ryb hodowlanych składa się głównie z komponentów roślinnych, takich jak soja lub zboża. Niektóre odpady rybne są również karmione. Jednak większość z nich jest już utleniona, a zawarte w nich kwasy tłuszczowe omega-3 są w ten sposób niszczone. Z tego powodu ryby z hodowli zawierają znacznie mniej omega-3 niż ryby z dzikich połowów.

Ponadto olej lniany, olej z nasion chia i olej z orzechów włoskich zawierają szczególnie wysoki udział kwasów tłuszczowych omega-3. Jest to jednak roślinny kwas tłuszczowy ALA.

Kwas tłuszczowy omega-3 ALA jest tylko częściowo przekształcony przez organizm ludzki (współczynnik konwersji 2-5%) w ważne kwasy tłuszczowe omega-3 EPA i DHA, które są szczególnie cenne.

KWASY OMEGA-3 POCHODZENIA MORSKIEGO, A ROŚLINNE OMEGA-3

Liczne badania potwierdzają pozytywny wpływ kwasów omega-3 EPA i DHA na zdrowie. Roślinne kwasy tłuszczowe omega-3 są dobrym uzupełnieniem morskich kwasów tłuszczowych z ryb i alg morskich, ale ich nie zastępują, dlatego nie mogą być trakowane jako zamienniki w diecie.

Ludzki organizm może przekształcić kwasy omega-3 ALA w ważne kwasy tłuszczowe omega-3 EPA i DHA, ale współczynnik konwersji do EPA i DHA różni się znacznie w zależności od organizmu i zależy od różnych czynników (takich jak wiek, płeć, waga i metabolizm). Współczynnik konwersji wynosi średnio tylko około 5 – 10 procent.

Różnica między morskim a roślinnym omega 3

OMEGA-3 NIE JEST RÓWNA OMEGA-3!

Liczne badania potwierdzają pozytywny wpływ morskich kwasów tłuszczowych omega-3 EPA i DHA na zdrowie. Pozytywny wpływ kwasu omega-3 pochodzenia roślinnego ALA można było dotychczas potwierdzić naukowo tylko w niewielkim stopniu

Roślinne kwasy tłuszczowe omega-3 z oleju lnianego i tym podobnych są zatem dobrym uzupełnieniem morskich kwasów tłuszczowych kwasów omega-3 z ryb i alg morskich, ale niestety nie zastępują ich!

Dobrą alternatywą jest zatem regularne spożywanie wysokiej jakości preparatu Omega-3 z oleju rybnego lub z alg,, starannie oczyszczonego ze szkodliwych substancji. Z płynnymi olejami NORSAN Omega-3, jedna łyżka dziennie wystarcza na pokrycie zapotrzebowania na omega-3 w ilości 2.000 mg omega-3.

W celu zwiększenia skuteczności należy jednocześnie zmniejszyć spożycie żywności bogatej w omega-6.

RÓŻNICA MIĘDZY KWASAMI OMEGA-3 MORSKIMI,
A ROŚLINNYMI OMEGA-3

Roślinne kwasy tłuszczowe omega-3 (ALA) występują m.in. oleju rzepakowym, orzechach i nasionach chia.

Morskie kwasy tłuszczowe omega-3  (EPA, DHA) występują m.in. w tłustych rybach morskich, owocach morza i algach

Olej z alg morskich jako alternatywa dla oleju rybnego

Olej z mikroalg jest interesującym nowym źródłem morskich kwasów omega-3 (EPA i DHA,), który ma kilka zalet w stosunku do oleju z ryb:

  • W odniesieniu do metali ciężkich olej z alg ma tę zaletę, że algi są uprawiane w sztucznej wodzie morskiej, a zatem olej jest wolny od zanieczyszczeń środowiska.
  • Algi są uprawiane przy użyciu mieszanki dwutlenku węgla i światła słonecznego, zapewniając zrównoważone źródło kwasów omega-3 w postaci EPA i DHA.
  • W procesie pozyskiwania i produkcji nie uczestniczą zwierzęta. Algi są klasyfikowane jako żywność wegańska.

Te korzyści sprawiły, że w 2017 r. NORSAN wprowadził do swojego portfolio olej z alg morskich

Kwasy omega -3 dla dzieci W FORMIE OLEJU I pYSZNYCH żELKÓW

Kwasy omega-3 dla dzieci: naturalna suplementacja wspiarająca rozwój dziecka

Zarodki, noworodki i dzieci szczególnie potrzebują kwasów tłuszczowych omega-3, zwłaszcza dla rozwoju mózgu i oczu. Kwasy tłuszczowe omega-3 mają udowodniony pozytywny wpływ na mózg i dlatego są niezbędne dla funkcjonowania i koncentracji dzieci. Wystarczająca podaż omega-3 dla dzieci jest podstawą dobrej pamięci, koncentracji i uczenia się – to brainfood dla najmłodszych! Oprócz pozytywnego wpływu na mózg, morskie kwasy tłuszczowe omega-3 są również dobre dla wzroku i serca. Dlatego produkty omega-3 dla dzieci powinny zawierać naturalne oleje rybne najwyższej jakości bogate w EPA i DHA.

Naturalny olej rybny składa się z kompleksu ponad 50 kwasów tłuszczowych. Ta naturalna struktura rybnych kwasów tłuszczowych zostaje zachowana podczas ekstrakcji i oczyszczania oleju NORSAN Omega-3 KIDS. Efekt spożycia takiego nie skoncentrowanego naturalnego oleju rybnego jest podobny do spożycia ryb.

WYMAGANE DZIENNE ZAPOTRZEBOWANIE OMEGA-3

W jakiej dawce należy przyjmować kwasy tłuszczowe omega-3?

 

Aby zrekompensować istniejący niedobór omega-3 i osiągnąć równowagę pomiędzy omega-3 i omega-6 w organizmie, zalecane jest spożycie 2.000 mg kwasów tłuszczowych omega-3 dziennie. Pokazują to z jednej strony badania naukowe i literatura medyczna, a także ponad 30 000 indywidualnych analiz kwasów tłuszczowych, które zostały przeprowadzone we współpracy z wybitnym europejskim laboratorium do pomiaru kwasów tłuszczowych, Omegametrix GmbH.

Codzienne zapotrzebowanie na omega-3 może być zaspokojone zarówno poprzez żywność, jak i w formie naturalnego suplementu diety. Aby uzyskać 2.000 mg omega-3 na dzień, trzeba by jednak spożywać od 100 do 3.000 g ryb o wysokiej zawartości tłuszczu dziennie (w zależności od rodzaju ryby). To wysokie spożycie jest trudne dla większości ludzi i nie jest już zalecane ze względu na rosnące zanieczyszczenie ryb morskich.

    Kwasy omega-3: co warto wiedzieć?

    Jak pomagają kwasy omega-3?

    Kwasy tłuszczowe omega-3, zwłaszcza morskie EPA i DHA jak również zrównoważony stosunek omega-6/3 są bardzo ważne dla naszego zdrowia,  zwłaszcza dlatego, że regulują między innymi ciche stany zapalne w organizmie

    Ile kwasów omega-3 potrzebuję dziennie?

    2.000 mg kwasów tłuszczowych omega-3 dziennie, reguluje niedobór omega-3 w Twoim organizmie. Zalecenie opiera się na wynikach analizy kwasów tłuszczowych i badaniach naukowych.

    Dlaczego potrzebuję tak dużo kwasów omega-3?

    Ze względu na obecną sytuację żywieniową wiemy, że u większości ludzi występuje deficyt kwasów omega-3. Rezultatem jest niezrównoważony stosunek omega-6/3.

    JAKI WPŁYW MAJĄ KWASY EPA I DHA NA NASZE ZDROWIE?

    EPA i DHA przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania serca

     Serce jest najważniejszym organem w organizmie człowieka. Czynnikami wpływającymi na zdrowie serca są właściwości przepływu krwi i procesy metaboliczne komórek. Odpowiednia podaż kwasów tłuszczowych omega-3 wskazuje, że na te czynniki można pozytywnie wpływać.

    EPA i DHA przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania serca. Według EFSA: Pozytywny efekt występuje przy dziennym spożyciu co najmniej 250 mg EPA i DHA.

    DHA pomaga utrzymać jakość widzenia

    Komórki ludzkiego oka zawierają szczególnie dużą ilość kwasów tłuszczowych omega-3. Wiele badań wykazało, że suplementacja kwasami tłuszczowymi omega-3 ma pozytywny wpływ na wzrok.

    DHA przyczynia się do utrzymania prawidłowego widzenia. Według EFSA: Pozytywny efekt występuje przy dziennym spożyciu co najmniej 250 mg DHA.

    DHA przyczynia się do utrzymania prawidłowej funkcji mózgu

    Mózg składa się z dużej ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych. Najnowsze badania wykazują wyraźny związek pomiędzy spożyciem kwasów tłuszczowych omega-3 a poprawą funkcjonowania mózgu.

    DHA przyczynia się do utrzymania prawidłowego funkcjonowania mózgu. Według EFSA: Pozytywny efekt występuje przy dziennym spożyciu co najmniej 250 mg DHA.

    Spożycie DHA przez matkę przyczynia się do prawidłowego rozwoju oczu i mózgu u płodu i niemowlęcia karmionego piersią.

    Spożycie DHA przez matkę przyczynia się do prawidłowego rozwoju oczu i mózgu u płodu i niemowlęcia karmionego piersią. Według EFSA: Korzystne działanie występuje w przypadku dziennego spożycia co najmniej 200 mg DHA, oprócz zalecanego dziennego spożycia kwasów tłuszczowych omega-3 dla dorosłych (tj. co najmniej 250 mg DHA i EPA).

    Przyjmowanie DHA przyczynia się do prawidłowego rozwoju wzroku u niemowląt do 12 miesiąca życia

    Przyjmowanie DHA przez niemowlę (preparat do dalszego żywienia niemowląt) przyczynia się do prawidłowego rozwoju wzroku u niemowląt do 12 miesiąca życia. Według EFSA: Pozytywny efekt występuje przy dziennym spożyciu co najmniej 100 mg DHA, poprzez formułę kontynuacji.

    WYSOKIEJ JAKOŚCI SUPLEMENTY NORSAN Z KWASAMI OMEGA-3!

    1. Wysokie dawkowanie terapeutyczne – 2.000 mg
    omega-3 (DHA + EPA) w dziennej dawce

    2.Płynna formuła dla lepszego wchłaniania i neutralny
    smak dla przyjemnego łączenia z jedzeniem

    3.Produkty naturalne,
    czyli nieskoncentrowane

    4.Oleje z dziko złowionych ryb atlantyckich,
    oczyszczone z PCB i metali cieżkich

    5.100% roślinne oleje wegańskie
    z mikroalg Schizochytrium sp.

    6.Tłoczona na zimno oliwa z oliwek
    jako naturalny przeciwutleniacz

    7.Produkcja przyjazna środowisku potwierdzona
    certyfikatami: IFOS i Friend Of The Sea