Sekret długowieczności mieszkańców Okinawy, a kwasy tłuszczowe omega-3

Od czasu długoterminowego badadnia przeprowadzonego przez Medyczny Uniwersytet Ryukyu (Japonia), Okinawa jest znana na całym świecie jako wyspa 100-latków. Można śmiało zadać pytanie dlaczego mieszkańcy tej grupy wysp na południu Japonii żyją dłużej niż gdziekolwiek indziej na świecie? I co jest powodem, że pozostają szczupli i sprawni przez całe życie?

Możemy przyjrzeć się diecie stosowanej przez mieszkańców Okinawy, ale to zdecydowanie za mało. Fenomen jej mieszkańców należy uptrywać w tradycyjnym stylu życia,  który poprzez hormony wpływa na zdrowie, sylwetkę i samopoczucie. Oznacza to w praktyce, że aby być sprawnieszym, nie przybierać na wadze i być szczęśliwym, należy zadbać o swoje hormony.

Hormony

Co ciekawe na Okinawie nie istnieje taki termin jak: „Emerytura? Pracujesz przez całe życie, bo chcesz pozostać niezależny – a to utrzymuje Cię w dobrej kondycji. Codzienna praca w ogrodzie, czy domu również wzmacnia kości i ma wpływ na kondycje fizyczną. Warto też wspomnieć że, Japończycy zazwyczaj załatwiają swoje sprawy na piechotę i do późnej starości uczestniczą w ćwiczeniach Tai Chi oraz tradycyjnych tańcach mieszkańców wyspy. Regularne ćwiczenia powodują, że nadnercza uwalniają więcej hormonu DHEA (dehydro – epiandrosteronu), który pomaga w odchudzaniu i pozwala zachować młodość. Badania krwi wykazały, że mieszkańcy wysp powyżej 50 roku życia ma poziom DHEA, który jest typowy dla nastolatków!

Drugim ważnym hormonem jest oksytocyna. Ten hormon uwalnia się podczas codziennych ćwiczeń pomagając zmniejszyć poziom hormonów stresu. Kolejnym czynnikiem, którego brakuje nam zwłaszcza w tych czasach, jest „czas odwiedzin”. Ludzie rozmawiają z sąsiadami, spotykają się z rodziną, jedzą razem. Również te czynniki prowadzą do uwolnienia hormonu przytulania – właśnie oksytocyny. Obniża się poziom hormonów stresu, a to oznacza mniejszą ilość fałdek na brzuchu. Ważne sa także pory kładzenia się do łóżka i drzemki w południe, które również pomagają się zrelaksować i utrzymać sylwetkę. Badania pokazują, że kiedy brakuje nam snu, automatycznie produkujemy mniej hormonu sytości – leptyny. A to to sprawia, że stajemy się głodni.

Odżywanie

Jednym z centralnych punktów badań, które są prowadzone od połowy 1970 roku, jest dieta mieszkańców Okinawy. „Hara hachibu,” oznacza okinawską formułę porcji. „Oznacza to, że kiedy po raz pierwszy poczujemy się syci, lepiej przestać jeść” – powiedział dr Bradley Willcox, jeden ze współpracowników w długoterminowym badaniu. Ale ważne jest nie tylko jak jemy, ale też co jemy.  Mieszkańcy Wysp, zawdzięczają swoją szczupłą sylwetkę również tradycyjnym składnikom rodzimej kuchni, które są szczególnie niskokaloryczne i bogate w białko. Węglowodany spożywane są tylko w umiarkowanych ilościach, a jeśli już, to są to produkty pełnoziarniste lub słodkie ziemniaki, które organizm rozkłada i wykorzystuje powoli, dzięki czemu mają one szczególnie dobre działanie sycące.

Reguły odżywiania na Okinawie:

  • mniejsza kaloryczność dań, niż jest to oficjalnie zalecane (ok. 300 kalorii mniej),
  • większa różnorodność produktów (w diecie mieszkańców Okinawy jest ich ponad 200)
  • przewaga produktów pochodzenia roślinnego (78 proc.)
  • do jadłospisu jest włączona soja i produkty jej pochodne (soja jest źródłem fitoestrogenów)
  • zamiejszona jest znaczna część spożywanego pieczywa i produktów glutenowych, na bezglutenowy ryż
  • ograniczenie w jedzeniu mięsa, a zwiększone spożycie ryb i owoców morza, wyeliminowane są praktycznie produkty mleczne
  • zwiększona ilość antyoksydantów w diecie (zielona herbata, owoce, przyprawy), kwasów omega-3 (tłuste ryby, olej rzepakowy), magnezu (tofu, soja, fasola, ziarna sezamu, zielone warzywa, bataty). To są trzy najważniejsze grupy pożywienia, które spowalniają procesy starzenia się, a także zapobiegają stanom zapalnym i wielu chorobom.

Moc ziemi i morza

Pożywienie, które codziennie spożywasz, powinno mieć moc ziemi i morza. Naukowcy przełożyli tą poezję na izoflawony, błonnik, witaminy, kwasy tłuszczowe omega-3, pierwiastki śladowe i przeciwutleniacze.

Kwasy omega-3, a dobra kondycja mózgu

Również badania europejskie potwierdzają, że kwasy tłuszczowe omega-3 w połączeniu z innymi składnikami odżywczymi, takimi jak witamina B12 i D3, mogą być dobrym sposobem zapobiegania demencji, a tym samym zapewnić dłuższe i pełniejsze życie. Jeśli przyjrzeć się bliżej badaniom Charité Berlin, można zauważyć, że badane dawki wynosiły nie mniej niż 2 gramy kwasów tłuszczowych omega-3 dziennie. Co sugeruje, że wystarczająca dawka co najmniej 2 gramów kwasów tłuszczowych omega-3 dziennie (co najmniej 8 ml (1 łyżka) naturalnego oleju rybnego lub 5 ml (1 łyżeczka wegańskiego oleju z alg dziennie) jest konieczna, aby osiągnąć pozytywne efekty.

Menu