Kwasy tłuszczowe omega-3: pomagają dbać o piękną i gładką skórę!

Często zadajemy sobie pytanie, co oprócz stosowania kosmetyków można zrobić, aby mieć wspaniałą skórę? Cera powinna być czysta, o minimalnych porach i matowa, jak to osiągnąć gdy nie jest się gwiazdą Hollywood?

Wszystko zależy oczywiście od właściwego odżywiania. Ale od czego konkretnie? W tym przypadku należy zadać sobie pytanie jak dużo kwasów tłuszczowych omega-3 dostarczasz swojemu organizmowi. Victoria Beckham przyznała się w wywiadzie, że codziennie spożywa kwasy tłuszczowe omega-3 w postaci łososia, który to ma polepszyć stan jej skóry: „Miałam naprawdę problematyczną skórę i Lekarz powiedział do mnie: Musisz jeść łososia codziennie.” Doradził jej, że powinna jeść łososia na śniadanie, obiad lub kolację, ważne aby było to raz dziennie.

Dodatkowo w relacjach na Instagramie 45-latka ujawniła, że suplement diety zawierający około 100 mg oleju rybnego omega-3 w każdej kapsułce jest jej tajnym przepisem na wieczną młodość. My wiemy, że 100 mg EPA i DHA może stanowić za małą dawkę, aby podnieść indeks omega-3 do wymaganego poziomu 8%.

Niemniej jednak, kwasy omega-3 są korzystne nie tylko dla naszego układu odpornościowego, poziomu cukru we krwi i układu nerwowego, ale także dla naszej cery, potrafią również być pomocne w leczeniu chorób skóry. Zapewniają jej dużo wilgoci, wzmacniając jej elastyczność i przeciwdziałają powstawaniu zmarszczek. Ponadto, składniki zawarte w kapsułkach i oleju wygładzają powierzchnię skóry i dostarczają nam antyoksydantów (przeciwutleniaczy w postaci oliwy z oliwek), co z kolei zapewnia efekt przeciwstarzeniowy, z którego korzysta również Victoria Beckham.

Co to są kwasy tłuszczowe omega-3?

Kwasy omega-3 należą do grupy wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które są niezbędne. Co to oznacza? Są niezbędne do życia, ale organizm nie jest w stanie ich sam wytworzyć. Muszą więc być dostarczane z zewnątrz wraz z pożywieniem. Istnieją trzy różne rodzaje kwasów tłuszczowych omega-3: kwas alfa-linolenowy (ALA), kwas eikasapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA).

Dlaczego kwasy tłuszczowe omega-3 są dla nas takie zdrowe?

W znacznym stopniu przyczyniają się do utrzymania prawidłowego poziomu cukru we krwi. Wpływają pozytywnie na rozwój ośrodkowego układu nerwowego oraz działają przeciwzapalnie w organizmie. Są również ważne dla tworzenia własnych komórek odpornościowych organizmu i chronią przed chorobami zakaźnymi. W szczególności sportowcy powinni zadbać o wystarczające spożycie kwasów tłuszczowych, ponieważ może to zapobiec reakcjom zapalnym mięśni i stawów. Więcej o omega-3 w sporcie wyczynowym przeczytasz tutaj.

Ale dlaczego kwasy omega-3 są tak dobre dla skóry?

Odpowiednie spożycie kwasów tłuszczowych omega-3 stanowi podstawę promiennej, czystej skóry. Skazy, zanieczyszczenia, łuszcząca się lub błyszcząca skóra poprawią się, jeśli regularnie spożywamy pokarmy bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe. Powód: kwasy tłuszczowe omega-3 działają przeciwzapalnie i zapewniają skórze dużo wilgoci. Poprawiają również elastyczność skóry, dzięki czemu przeciwdziałają drobnym zmarszczkom.

Które pokarmy zawierają kwasy tłuszczowe omega-3?

Liczne badania potwierdzają pozytywny wpływ kwasów omega-3 EPA i DHA na zdrowie. Roślinne kwasy tłuszczowe omega-3 są dobrym uzupełnieniem morskich kwasów tłuszczowych z ryb i alg morskich, ale ich nie zastępują, dlatego nie mogą być traktowane jako zamienniki w diecie.

Ludzki organizm może przekształcić kwasy omega-3 ALA w ważne kwasy tłuszczowe omega-3 EPA i DHA, ale współczynnik konwersji do EPA i DHA różni się znacznie w zależności od organizmu i zależy od różnych czynników (takich jak wiek, płeć, waga i metabolizm). Współczynnik konwersji wynosi średnio tylko około 5 – 10 procent.

Kwasy omega-3 nie są sobie równe!

Liczne badania potwierdzają pozytywny wpływ morskich kwasów tłuszczowych omega-3 EPA i DHA na zdrowie. Pozytywny wpływ kwasu omega-3 pochodzenia roślinnego ALA można było dotychczas potwierdzić naukowo tylko w niewielkim stopniu.

Roślinne kwasy tłuszczowe omega-3 z oleju lnianego i tym podobnych są zatem dobrym uzupełnieniem morskich kwasów tłuszczowych kwasów omega-3 z ryb i alg morskich, ale niestety nie zastępują ich!

Więc jeśli chcesz mieć piękną skórę, codziennie przyjmuj olej lub kapsułki z 2.000 mg kwasów omega-3!

Menu