Omega-3 na odporność!

Omega -3 pomaga na odporność zwłaszcza jesienią i zimą,kiedy nasz organizm jest najbardziej wymagający.

Pozbawieni naturalnej witaminy D, którą czerpiemy z promieni słonecznych, a także dostępu do wielu witamin występujących naturalnie w sezonowych warzywach i owocach, stajemy się bardziej narażeni na przeróżne infekcje.

Omega-3 na odporność – rola DHA i EPA

Czy nienasycone kwasy tłuszczowe pochodzenia morskiego DHA i EPA mogę mieć faktyczny wpływ na poprawę naszje odporności?

Specjalnie dla Was prezentujemy poniżej artykuł pt:”KWASY TŁUSZCZOWE OMEGA-3 I ICH WPŁYW NA NASZ UKŁAD ODPORNOŚCIOWY”

Autorstwa:
DR MED. VOLKER SCHMIEDEL
DR DES. UWE GRÖBER

Wpływ kwasów tłuszczowych na nasz układ odpornościowy jest analizowany i opisywany w badaniach naukowych już od ponad 30 lat. W ostatnich latach naukowcy w coraz większym stopniu są w stanie zidentyfikować i wyjaśnić mechanizmy jego działania. W poniższym przedruku w zrozumiały dla Państwa sposób podsumowaliśmy aktualny stan wiedzy na temat zależności pomiędzy układem odpornościowym a kwasami tłuszczowymi omega-3. Tytułem wstępu poniżej
przedstawiamy krótkie i zwięzłe podsumowanie najważniejszych ustaleń:

Ustalenia:

  • Naukowcy z Uniwersytetu w Jenie oraz Harvard Medical School w Bostonie doszli do wniosku, że kwasy tłuszczowe omega-3 EPA i DHA odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu sprawnego układu odpornościowego oraz są niezbędne w szczególności do łagodzenia stanów zapalnych po reakcji immunologicznej.
  • Ustalenia innego niedawno przeprowadzonego badania sugerują, że długoterminowe dostarczanie odpowiedniej ilości kwasów tłuszczowych omega-3 może pomóc organizmowi utrzymać w lepszej formie również inne normalne funkcje organizmu pomimo infekcji wirusowej, aby zbudować silniejszą obronę przed ponownym atakiem i skuteczniej walczyć z chorobą.
  • W recenzji opublikowanej w październiku 2019 roku naukowcy z Uniwersytetu w Göteborgu w Szwecji napisali, że kwasy tłuszczowe omega-3 działają łagodząco na nasz układ odpornościowy i przez to mogą zapobiegać nadmiernym reakcjom i chorobom autoimmunologicznym.

Układ odpornościowy – balans mechanizmów obronnych i akceptacji

Większość ludzi wie, że układ odpornościowy pełni funkcję obronną przed chorobami. Gdy jednak przyjrzeć się temu bliżej, ten prawdziwy cud naszego ciała staje się oczywisty. Układ odpornościowy opiera się na wysoce złożonej interakcji różnych organów, komórek i neuroprzekaźników. Podobnie jak na terminalu lotniczym, skanują one wszystko, co chce się dostać do naszego ciała przez błony śluzowe skóry, nosa i przewodu pokarmowego. Bez udziału naszej świadomości kilka razy na sekundę decydują, co należy wyeliminować poprzez mechanizmy obronne, a co jest dla nas dobre i może przeniknąć do organizmu. Układ odpornościowy możemy przy tym podzielić na dwa działy: odporność wrodzoną, która przejmuje raczej ogólne zadania, oraz odporność nabytą, która rozrasta
się z biegiem lat i jest wysoce wyspecjalizowana w różnych obszarach. System odporności nabytej stale się uczy i tworzy przeciwciała, które w sposób precyzyjny reagują na daną substancję. Jeżeli dojdzie do drugiego ataku, mechanizm obronny jest już uzbrojony i może reagować znacznie szybciej. Jak na dobrze zorganizowanym lotnisku, oba działy ściśle ze sobą współpracują i nieustannie wymieniają informacje. Tak jak pracownicy lotniska, aby móc wykonywać swoją pracę, regularnie potrzebują czasu na relaks i wystarczającą ilość zdrowego pożywienia, takiego jak kwasy tłuszczowe, witaminy i minerały.

Jak możesz samodzielnie zwiększyć swoją odporność i tym samym zwiększyć szansę twojego organizmu na walkę  z  infekcajmi:
  • Regeneracja: wysypiaj się!
  • Aktywość fizyczna: ćwieczenia, spacery na świeżym powietrzu, joga
  • Unikaj stałego stresu: każdego dnia znajdź chwilę na wyciszenie się, releks, odpoczynek
  • Zbilansowana dieta: gotuj świeże i różnorodne potrawy, unikaj jedzenia w biegu i wysokoprzetworzonych dań
  • Pij wystarczająco dużo: np. woda, herbata ,woda cytrynowa, kukuma i imbir (na przykład w proponowanym przez nas szocie imbirowym) to doskonałe dodatki zwłaszcza jesienią i zimą
  • Unikaj szkodliwych substancji, takich jak nikotyna i alkohol
  • Jeśli to konieczne, wspomagaj się suplementami takimi jak witamina D, witamina C, cynk i selen
Menu